Kantinetrøkk
Ikke nok med kantine. Stor økning på kaker og catering.
- Jeg tror markedet bare vokser på dette, så her er det plass til oss alle – det er liv lag for alle som driver med dette i kommunen.
Vil ha hjem
Mary-Ann Selfors forteller om økning på det meste, siden smitterestriksjonene for en stor del ble avviklet i vinter. Joda, flere kunder til kantina, både til lunsj og middag, men ikke minst:
- Flere kjøper middag som takeaway, og vi ser generelt økning på dette at på at kundene henter mat eller får det tilkjørt, altså økning sammenliknet med 2019, før restriksjonene.
Tjenesteleverandøren drifter kantine på øvre og nedre område i Glomfjord Industripark, og har holdt stengt i lange perioder de siste to årene.
- Fler og flere ønsker å få levert hjem til seg, og jeg tror det er plass til alle som ønsker å tilby dette framover.

De kan puste ut etter vel utført jobb! Den utvidede kantinestaben og resten av laget hos Meløy BedriftsService har utført et stort og vellykket oppdrag for Yara Glomfjord. Fra venstre: Kristin Halsos, Monika Olszewska, Ingvild S. Lillevold, Evelyn Nygård, Mary-Ann Selfors, Jan Rune Johansen, Natalia Voloshko, Nina Wiland og Lill Andersen. Ikke tilstede på lagbildet: Linda Jørgensen, Ruchira Meemanek og Wenche Hoff.
Kraftig kakevekst
Og så var det kaker. Her snakker vi kraftig økning.
- Kakesalget er nok økt med 50 prosent, sammenliknet med tidligere, smiler hun.
Som Ny Næring meldte i mars, har Ingvild S. Lillevold overtatt stillingen som kantineleder. Med henne på laget har bedriften fått økt sin kompetanse på produksjon av festkaker og annen kakebakst.
- Vi har klart å øke kvaliteten på det vi leverer, og blitt mer aktive på å markedsføre kaker. Dette har gitt veldig gode resultater.
- Så selv om vi en fredag ikke har inne bestillinger på kaker, kan vi på mandag ha fått 20 bestillinger!
Kantine er og blir viktig, men
- For å sikre lønnsomhet må vi ha mer. Catering er viktig, men det det er også ganske uforutsigbart, som gjør det vanskelig å tilpasse en korrekt bemanning. Kaker til konfirmasjoner og andre selskaper blir et viktig supplement, og vi skal satse bare mer på levering av mat både møtemat og til private.

Ser Frem-over
Høsten 2020 kjøpte hovedeier Frem Bodø alle aksjene i Meløy BedriftsService, og ble eneeier. Mary-Ann har store forventninger til eierskiftet, når som samfunnet er åpnet opp igjen.
- Vi har mye å tjene på å være i en større organisasjon. Frem Bodø har for eksempel bemanning og erfaring som kan hjelpe oss å videreutvikle kantinevirksomheten vår. Vi får liksom ikke en gourmet-kokk til å flytte fra Bodø til en jobb i kantina vår, men hvis vi samarbeider, kan vi utvikle både nye produkter og markedsområder, mener hun.
- Noe vi kan gjøre mye mer av, er for eksempel buffet-en med taco og pizza under
Vinterfestivalen, som trakk 120 personer og var veldig artig. Men også middagsmenyen vår, der vi bør se på muligheten for å tilby flere retter som folk kan velge i.
- Yesss!!! Vi klarte det!
God grunn til å juble, for denne gjengen! - Ja, det er veldig tøft når det står på, men også veldig artig! storsmiler sjefen sammen med MBS-staben.
Og jubelen foran Ny Næring-kameraet, den kommer etter god gjennomføring av et stort og viktig og hektisk oppdrag for den utvidede kantinestaben og ja, stort sett alle hos Meløy BedriftsService.
- Dette er en veldig fin inntekt for oss, dét er selvsagt også hyggelig, understreker Mary-Ann Selfors.
Revisjonsstansen, nemlig. Hennes kvinner og menn var ikke utstyrt med skiftenøkkel eller skrumaskin, men spilte likevel en veldig viktig rolle da Yara Glomfjord kjørte ned fabrikkene i tidsrommet 29. mai til 12. juni.Den årlige, vårlige vedlikeholdsstansen hos Yara Glomfjord.



Kantinestaben hos Meløy BedriftsService produserte noe sånt som 140 lunsjer og 140 middager hver eneste dag under årets revisjonsstans. Sjåfør Jan Rune Johansen og alle de andre sikret viktige måltider for arbeidskarene i Bautas, Imtas, Tess, Bilfinger, Yara og mange, mange andre.
Krever enormt
- 140 porsjoner til lunsj, og det samme til middag. Og pakket i porsjoner, som skal fraktes ut til kantiner og andre spisesteder på området. Dette krever enormt med arbeid for oss, men vi bretter opp ermene! forteller MBS sin daglige leder.
For tredje året valgte Yara nettopp denne løsningen på bespisningen. Altså da deres egen stab på jobb, Bilfingers folk og i tillegg over 50 innleide mannskaper, skulle ha viktig drivstoff to ganger daglig.
Hektisk, artig, viktig
- Det er litt av en logistikk for å få dette til på en prikkfri måte! For det er litt krise hvis folk kommer på nattskift, og det ikke er mat til alle!
Meløy BedriftsService håndterer også resepsjonen i industriparken, med mottak av alle tilreisende, og sikrer at alle vet hvor de skal, og får tildelt nødvendig sikkerhetsutstyr.
- Og så leverte vi kake til alle, da stansen var overstått. For oss er revisjonsstansen veldig hektisk og artig, men dette er også ekstraoppdrag for oss – altså i tillegg til den faste avtalen vi har med Yara. Så ja, veldig viktige inntekter for oss, fastslår Mary-Ann.
Tekst: Edmund Ulsnæs. Foto: Tor Oscar Lillevold