Meløy Energi advarer
Oppdatert: 29. jan. 2020

Energi er kommersiell handelsvare, og konkurransen om kundene er tøff. Nå advarer Meløy Energi sine kunder mot de useriøse aktørene.
- Tøff konkurranse er slik det skal være – dét liker vi, og det er bra for kundene, understreker markedssjef Reinert Aarseth hos Meløy Energi AS. - Men, da må det være på riktige premisser, og man må opptre hederlig!
I hele landet Meløy, høsten 2019: Meløy Energi’s kraftsalg er større enn noen gang. Og mens nedslagsfeltet tidligere var, ja, Meløy, selger de i dag kraft i hele landet, Mette Bjørnvik, Reinert Aarseth og de andre hos kraftleverandøren på Ørnes. Over 2 GWh selges i 2019 ut av Meløy, og nå jobbes det offensivt overfor for eksempel Bodø som nytt marked. - Kraft er blitt en kommersiell handelsvare, og det er naturlig at konkurransen er hard. Men da ønsker vi selvsagt ikke useriøse aktører, slik som vi nå har oppdaget, opplyser Reinert. - Dette tipset fikk vi fra en av våre kunder som var blitt forsøkt vervet, og vi er takknemlig for at vi få beskjed på denne måte, sier Mette.
Til kunder i Meløy oppgir de at de har et samarbeid med oss i Meløy Energi, og dette stemmer ikke! Reinert Aarseth

Reinert Aarseth
Rapporterer og advarer ELX Energy har forretningsadresse i Sandefjord, og daglig leder er Bjørnar Anholt. Ny Næring har ikke lyktes med å få kontakt med selskapet, noe vi ser i samtalefora på internett at andre også opplever. - De het tidligere GNP Energy, og vi ser på dette som en useriøs aktør. Til kunder i Meløy oppgir de at de har et samarbeid med oss i Meløy Energi, og dette stemmer ikke! Dette er dårlig forretningsskikk, og vi ønsker å gjøre våre kunder oppmerksom på dette. Vi er i tillegg medlem i DEFO – Distriktenes Energiforening, og har rapportert dette dit, slik at de kan ta tak i det, forklarer Reinert. - Dette er ikke første gang at slikt skjer, og DEFO forteller at det er flere medlemsbedrifter hos dem som har meldt inn det samme.

Mette Bjørnvik
Verre for bedrift Meløy Energi AS har økt sin lokale markedsandel på kraftsalg, og selger i tillegg godt både på Vestlandet og i Oslo-området, opplyser Mette og Reinert. Uten spesiell markedsføring har nemlig kunder i hele landet lagt merke til at Meløy-selskapet er svært konkurransedyktig på fastpris-avtalene sine. På nettstedet strompris.no. - Når det gjelder denne useriøse aktøren, er det her snakk om salg til bedriftskunder. Og, understreker Mette: - Mens personkunder enkelt og greit har 14 dagers angrefrist på kjøp, så kan det være litt mer krøll for en bedrift. En kontrakt tegnet på feil premisser skal lett kunne heves, men i praksis er dette mye lettere for å en personkunde enn en bedriftskunde, advarer hun.