top of page

Ny opplevelse – hyggelig mersmak

- Helt nytt for oss å gjøre et slikt oppdrag. Men kjempeartig, og helt i tråd med det vi ønsker fra nå! sier Bjørn Kildal.


Armering, armering, armering. Hektisk for Halsa Bygg-staben og innleide fra Halsa Sveiseverksted midt i forrige uke – 60 tonn armeringsstål er ankommet fra Harstad. På våre bilder ser du blant andre Andrei Burov, Getoar Doka, Stein Rune Solhaug og Thomas Helmersen. Det er myndighetenes tankforskrift som pålegger ‘katastrofebasseng’ rundt råvaresiloene som fôrprodusenten skal ta i bruk i år. Bassenget må kunne romme max-innholdet i den største tanken, pluss 10 prosent. Bildene i tomta: prikkenoverien.


Halsa, mars 2021: også her på Forøya koker det i anleggsvirksomhet. Diger betongjobb, og Cargill er utbygger. Men dét er ikke det uvanlige med disse bildene – det uvanlige er hvem som gjør jobben!

- Så store og komplekse oppdrag innen betong-arbeid – det er på et vis noe vi har styrt litt unna tidligere. Men nå passer det perfekt med våre nye strategier, og kjempeartig å få være med på! forteller Halsa Bygg-sjefen.


Fikk en kompetanse-boost

Hvor?: ny-fyllinga som fra i vinter har utvidet fabrikkområdet hos Cargill på Halsa. Hva?: byggingen av en gigantisk binge i betong – 27 meter lang, 27 meter bred og med 2 meter høye vegger. Hvorfor?: behov for katastrofebasseng og plass til 4 nye 800-kubikkmeters råvaresiloer for fôrfabrikken. Hvem?: betongjobben gjøres av Halsa Bygg på oppdrag fra Cargill, og Einar Sandaa i Escon leies inn som prosjektleder.

- Nei, så store og kompliserte betongjobber kunne vi ikke ta på oss tidligere. Men, vi fikk en boost da vi overtok ansatte fra tidligere Solhaug Entreprenør, folk som hadde stor kompetanse på dette. I dag har vi dessuten en prosjektavdeling med verktøyene og kunnskapen som trenges, forklarer Bjørn.

- Entreprenører fra hele landsdelen konkurrerte om dette oppdraget, før vi fikk det. Og at vi kan utføre denne typen jobber i det som er nærmiljøet vårt, er viktig for selskapet!


Oppdragets oppstartmøte 19. februar. Halsa Byggs byggeleder John-Åge Birkelund (t.v.) og daglig leder Bjørn Kildal møter prosjektleder Einar Sandaa og Multiconsults ingeniører på Teams.


Lærerikt samarbeid

Framdriftsplanen er streng i Forøy-utbyggingen som Cargill i år bruker flere titalls millioner kroner på. Rundt 1. mars ble fyllinga frigitt for bygging, etter 3 måneder med såkalt setningsovervåking, og Halsa Bygg kunne begynne gravearbeidet. Og denne uka, dagen etter Ny Nærings utgivelsesdag, er selveste hovedmilepælen for ‘bingen’ – hele 300 kubikkmeter betong skal inn på én dag, og ekstra betongbiler må leies fra Bodø for å kunne håndtere skytteltrafikken mellom Kilvika og Halsa.

- Tidligere har vi gjerne henvist såpass store jobber av denne typen til andre firmaer, men nå har vi altså bygget oss opp på dette selv. På akkurat denne jobben er det andre som har gjort selve prosjekteringen, for det er en annen tiltaksklasse og risiko enn vi selv vil ta alene. Dermed får vi også samarbeide med de meget oppegående ingeniørene i Multiconsult i Tromsø – moro og lærerikt! mener Bjørn.



Tidligere har vi gjerne henvist såpass store jobber av denne typen til andre firmaer, men nå har vi altså bygget oss opp på dette selv. Bjørn Kildal


Glemmer ikke sine

Stor, spennende og en litt ny type jobb for Halsa Bygg, altså. Bakteppet for det digre betongoppdraget er også smart-spennende. Ved Sørheimbrygga skulle det nemlig sprenges ut 20.000 kubikk, og nå er dette blitt ny fylling hos en nabo i Halsas næringsliv. Smart.

- Så skal det sies, at vi senest i år har takket nei til store betongjobber, fordi vi ikke har hatt kapasitet til veldig store prosjekter, smiler Bjørn.

- Samtidig er det veldig viktig for oss å ta godt vare på privatkundene våre. La oss si at en privatperson i Meløy skal bygge garasje, og at han får inntrykk av at slike oppdrag er for ‘smått’ for oss – nei, dét vil vi absolutt ikke risikere!


Ny Næring 18. november i fjor.

 

Tekst og foto: Edmund Ulsnæs


143 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page