top of page

Ung kar klar – mer ansvar

Interessen for spenning og skruing har på få år gitt 25-åringen fast jobb på en Meløy-stolthet. Og ansvar for mye mer enn å skru motorer. Nå gleder han seg stort til fortsettelsen…


- Det aller beste? Hm….Dét må være når vi har landet en god fangst, fisken er innmeldt og vi er på vei til land for å levere – ahhh, det er noe med den følelsen…

- For da kan vi senke skuldrene, vi har gjort jobben, det er jo dét vi er der for! gliser Lasse Tømmerberg Knutsen.

25-åringen er maskinist og altså mannskap på én av Meløys og Sørheim-rederiets stoltheter på Halsa, nemlig den 67 meter lange fiskebåten Selvåg Senior. Det var interessen for fart og spenning og å skru på motorer som førte Lasse til motormann-utdanning. I dag har han viktig ansvar for sikkerhet om bord, og for at store fangster og verdier kommer trygt til havn.

- Nå har jeg fått alle sertifikatene som gjør at jeg kan gå som maskinsjef, og på den siste turen vår fikk jeg prøve meg som dét.



Lasse Tømmerberg Knutsen


Fiske er spennende!

Når vi prater med Lasse denne formiddagen, har vi føttene trygt planta på land. Og når bildene skal tas, er det i strålende solskinn her hos Sørheim Holding AS på Halsa. Sånn er ikke hverdagen for den unge Selvåg Senior-maskinisten.

- Å fiske kolmule i storm, dét er ikke noe artig! Og vi opplever jo allslags vær når vi er ute, men: det er mye flott vær, også! Og vi får oppleve mye, se mye – i vinter har vi fisket både ved Island og Irland, og levert i Danmark – det er artig å være med på.

- Sjølsagt plages vi av og til, og det blir noen lange dager der man er trøtt og sliten. Men så er det rett og slett veldig spennende å være på fiske! Når nota går ut, så vet man aldri. Jeg har vært med når de har sagt at det blir et stort kast….og så kom det opp bare 40 tonn. Og, jeg har vært med når de sa at det skulle bli et lite kast…og så trakk vi opp 1.000 tonn sild - dét er MYE fisk!


Dét må være når vi har landet en god fangst, fisken er innmeldt og vi er på vei til land for å levere – ahhh, det er noe med den følelsen… Lasse T. Knutsen

Enorm vekst

I 2010 landet norske fartøyer for første gang fisk og skalldyr for en førstehåndsverdi på over 10 milliarder kroner. Samme tallet for 2021: 23,2 milliarder kroner! I fjor var torsketråleren Nordtind fra Stamsund landets aller største, med 237 millioner kroner i fanget førstehåndsverdi, ifølge oversikten fra Norsk Fiskerinæring. Selvåg Senior har en meget respektabel 37. plass på lista, med fangst av 19,8 millioner kilo fisk og med en førstehåndsverdi på 125,8 millioner kroner. Litt lengre ned på lista finner vi Sørheims Meløyfjord, med fangst på 4,7 millioner kilo og verdi 42,6 millioner. Meløysund-rederiets båt Einar Erlend plasserer seg litt foran denne, med tallene 7,4/54,6 millioner kroner.

- Å være mannskap på fiskebåt er fortsatt forbundet med risiko, og de ansatte må være mye borte fra sine familier. Derfor er det viktig at vi har en lønnsevne der de kan og skal tjener betydelig mer enn en norsk industriarbeiderlønn, fastslo reder Egil Sørheim til oss tidligere i vinter.


Artig at rederiet og sjefen gir meg tillit. Det er dette jeg trives med og vil fortsette med. Men å være på fiskebåt er også et krevende yrke – dette er nok ikke for absolutt alle, mener Lasse T. Knutsen.


Ikke for absolutt alle

Lasse liker både jobben og livet på havet. Vi spør om han framsnakker yrkesveien, altså overfor de som er enda yngre enn ham selv.

- Ja, det gjør jeg, jeg synes ikke folk skal være redd for å prøve det ut. Og kanskje har det aldri vært mer pågang for å bli fisker enn det er i dag – det har jo sikkert mye med lønna å gjøre.

- Men, det er også et krevende yrke, og det er nok ikke skapt for alle. Det er ikke alle som tackler like godt å være så mye borte fra de som er heime, heller – jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å få det til å fungere på hjemmebane, med familie og små barn, når man er fisker.

- Sjøl trives jeg veldig godt om bord. Vi er 9 mann pluss en lærling, altså såpass få at vi er nødt til å samarbeide godt. Ordningen med 1 måned ute, 1 måned hjemme passer meg fint – da rekker jeg akkurat å bli litt lei, sånn at det alltid er litt godt å komme hjem, men også godt å komme ut på havet igjen! ler han.


Men, det er også et krevende yrke, og det er nok ikke skapt for alle. Det er ikke alle som takler like godt å være så mye borte fra de som er heime, heller. Lasse T. Knutsen

Gleder seg i 2023…

I oppveksten elsket han å kjøre og reparere mopeder og cross-sykler. Og tenkte bilmekaniker – veien som faren Ståle Knutsen hadde valgt før ham. Men så ble det heller motormann, med først et videregående-år i Glomfjord, deretter maritime fag i Bodø. Læretiden? På Selvåg Senior, selvsagt! Før Lasse fylte på med toårig fagskole som maskinist, og i dag er inne i sitt tredje år som fast ansatt om bord. Underveis tar han gjerne i et tak sammen med fiskerne, også.

- Som guttunger så vi jo den store båten når den lå ved kai – vi er litt kry av at en såpass liten plass har en så stor båt! Og jeg kjente til Egil Sørheim, som deltar på mye i bygda og er flink til å støtte mange tiltak, forteller Lasse.

- Så, jeg hadde veldig lyst til å jobbe her. Og neste år får vi en helt ny og veldig avansert båt, med mye elektrisk styring og helt nye systemer – dét gleder jeg meg veldig til!


Selvåg Senior tar seg fortsatt utmerket ut ved kai ved Sørheimbrygga, 23 år etter at den ble levert til Halsa. Nå står Sørheim-rederiet bak en investering på over 400 millioner kroner i nybygg av Selvåg Senior. Dette betyr fra neste sommer en topp moderne arbeidsplass for Lasse Knutsen og de andre om bord.


Mer enn motor…

- Kan du fortelle litt om hva jobben din består i?

- Ja, det er selvfølgelig en del ukentlige og månedlige vedlikeholdsrutiner, og å gå runder, for man vet aldri når ting kan oppstå. Men, jobben består i mye mer enn bare motor! Man har ansvar for god og økonomisk drift, at utstyret fungerer, og at arbeidsplassen er trygg for de andre. Og ikke minst: ansvar for at fisken blir levert på land på en god måte, og slik de på land vil ha den.

- I denne jobben må jeg være løsningsorientert. Hvis man får en feil langt til havs, og i dårlig vær….det er ikke bare å hente hjelp! Så da er det å få ting opp og gå, gjerne diskutere med de andre hvordan vi skal løse ting. Og med slike maskiner er det ikke bare å svinge i gang motoren ved å vri om tenninga – det er masse systemer rundt som også er jobben min, forklarer Lasse.


Man har ansvar for god og økonomisk drift, at utstyret fungerer, og at arbeidsplassen er trygg for de andre. Og ikke minst: ansvar for at fisken blir levert på land på en god måte. Lasse T. Knutsen

Artig med tillit

- Du er fortsatt veldig ung, da, hva tenker du om fortsettelsen?

- Jeg trives i denne jobben, og alt handler egentlig om dét – man er såpass mye på jobb at det å trives er en stor ting. Og jeg tenker at hvorfor skal jeg endre på ting, når jeg trives? Så her har jeg veldig lyst til å fortsette.

- Og du har gått litt i gradene allerede?

- Jo, for så vidt – jeg begynte jo «nederst». Nå er jeg maskinist, og har tatt all utdanningen og alle sertifikatene som kreves for å kunne være maskinsjef. For det er jo dét jeg ønsker å bli etterhvert, og det er artig at rederiet og sjefen stoler såpass på meg at jeg allerede har fått muligheten til å prøve meg i den jobben!





Lasse T. Knutsen (25) Oppvokst på Halsa, sønn av Ståle Knutsen og Beathe-Iren Tømmerberg, lillebror av Sofie og Hege. Utdannet motormann i Glomfjord og Bodø, med læretid hos Sørheim Holding AS, deretter fagskole som maskinist ved Bodø Maritime Fagskole. Fast ansatt som maskinist på fiskebåten Selvåg Senior siden 2018, og har nå kjøpt hus på hjemstedet. På fritiden fortsatt aktiv trommeslager i det lokale tribute-bandet Brothers in arms.



 

Tekst og foto: Edmund Ulsnæs


357 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page